TK - reportáž 

Kurz pro budoucí skipery

21.3.-28.3.2023

Skiperský kurz zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C se zastávkami na kotvě i v přístavech.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha


Jaké to vlastně bylo:

V úterý kolem 16 hodiny očekávám příchod posádky. Čeká nás nákup zásob potravin na plavbu a večerní instruktáž zaměřená na seznámení se s konkrétní lodí a především všeho co se týká bezpečnosti před vyplutím. Posádka dorazila celá přesně v 16 hodin a začala sepisovat jídla na jednotlivé dny aby vznikl nákupní seznam.

Následoval nákup a ukládání zásob do lodi. K večeři v lodi se dostáváme až pozdě v noci včetně mé instruktáže o tom co musí všichni znát jak o lodi tak o bezpečnosti ještě dříve než zítra vyplujeme.

Ve středu ráno jsme vypluli, moře je klidné a vítr tak slabý, že musíme plout na motor. Vypadá to na klidné vaření oběda.

Ale Murphyho zákony fungují a loď bez náklonu na klidné vaření oběda nezůstává dlouho. Ale odměnou je sílící vítr a díky tomu i vytažení plachet a utichnutí motoru.

Moře hladké, fouká 4 Bf a ostře proti větru směřujeme podél italských břehů severozápadním kurzem. Trénujeme základy práce s plachtami. Zcela mimoděk uletěl Jirkovi klobouk, tak byla i reálná ukázka manévru MOB (man over board) na plachty. Manévr se povedl dostatečně rychle a klobouk byl zachráněn dříve než mohl klesnout do hlubin.

Na večer zakotvíme před městem Santa Marinella a ukážeme si techniku kotvení.

Čtvrteční dopoledne je ve znamení nácviku manévrů s lodí na motor. Trénujeme couvání a přesné zastavení u bóje simulující nábřeží.

Příprava lan k vytažení plachet.

Vytahujeme plné plachty a celé odpoledne trénijeme plavbu různými kurzy na vítr.

Máme ideální vítr 4 Bf.

Na dnešní noc se chceme vyvázat v maríně Riva di Traiano. Těsně před vjezdem do maríny nás dohání šedá vojensky vyhlížející loď s kanónem na přídi. Dostáváme pokyn k zastavení a předložení jak osobních dokladů, tak i dokladů souvisejících s lodí. Po půlhodině čekání dostáváme doklady zpět. Vše máme v pořádku a tak můžeme doplout do mariny.

Večer si probereme navigaci a plánování trasy na klasických mapách.

Dalším cílem je ostrov Giglio, ale nejdříve obeplujeme ostrůvek Gianutri.

Den končí a plavba přechází na noční etapu. Před půlnocí si ukazujeme kotvení v zátoce u ostrova Giglio za použití dopředného sonaru k průzkumu profilu dna a identifikaci možných nebezpečí pod hladinou.

Další dny přijemně proběhly za přijemného větru 4Bf a tréninku s plachtami. V neděli se vydáváme zpět do maríny Riva di Traiano a pěkně si zakřižujeme 42 námořních mil proti větru 5 Bf.

Chvílemi vítr sílí a tak procvičíme i reálné refování plachet.

Večer přistáváme v maríně. Poslední etapa do našeho cíle ve Fiumicinu proběhne až v noci z pondělí na úterý. Bouře u Korsiky zvedla vlny, které v průběhu pondělí dobíhají k západnímu pobřeží Itálie a vplutí na řeku Tiberu je za těchto podmínek riskantní vzhledem k malé hloubce 2,5m na začátku plavební dráhy a příbojových zalamujících se vlnách, které se zde vytvoří o výšce několika metrů.

Krátké připomenutí našeho plachtění je v následujícím videu.

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Přeplavba z Německa do Norska 5/2023

Přeplavba z Německa do Norska 5/2023

Vypluli jsme po řece z německého Greifswaldu a zamíříme k Dánsku. Zastavili jsme se v Sasnitz, navštívili britskou ponorku a pokračovali do Kodaně. Prošli se po městě a další den jsme vypluli na nejdelší etapu až k jižním norským břehům. Byla to rychlá a divoká jízda Skagerrakem - 100NM za 14 hodin. Navštívili město Skudeneshavn nedaleko Stavangeru. Dále jsme pluli do Handargerfjordu kde jsme se vydali na dva horské treky. Plavba nás nakonec po 665 NM dovedla do Bergenu, kde naše plavba končí.


Kurz pro budoucí skipery 3/2023

Kurz pro budoucí skipery 3/2023

Skiperský kurz zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C – Velitel jachty příbřežní plavby (Yachtmaster Coastal) se zastávkami na kotvě i v přístavech. Pluli jsme tyrhénským mořem v oblasti Říma, navštívili jsme ostrov Giglio u kterého kdysi ztroskotala Costa Concordia, marínu Riva di Traiano. Návrat do cíle je napínavý do poslední chvíle není jasné, zda se moře uklidní natolik, že bude vjezd do cíle možný.


Autem vnitrozemím po Islandu 6-7/2018

Autem vnitrozemím po Islandu 6-7/2018

Než si půjčíme auto a vyrazíme na road trip Islandem na vlastní pěst, odpočíváme v Reykjaviku v termálních koupalištích a dále pokračujeme po vyhlášených místech Islandu, která by měl každý turista vidět. A jaká to jsou? Vrak letadla Douglas DC-3 Dakota, 62 m vysoký vodopád Skógafoss a jednoznačně cesta po Zlatém okruhu. Ten tvoří národní park Pingvellir se zemskou puklinou, Geysir a mohutný vodopád Gulffoss. Jedním z nejkrásnějších míst Islandu jsou jednoznačně Čarodějné hory. A co by to bylo za dovolenou na Islandu bez návštěvy vyhlášených geotermálních lázní Modrá Laguna? Hlavním cílem naší expedice se stává ledovec Vatnajökull, kam se vydáváme horskými cestami F, které jsou určeny pouze pro vyšší vozy s pohonem 4x4. Cestu nám komplikují mnohé brody. Až v jednom z nich uvízneme. Nejbližší osada je vzdálena 20 km a tak si musíme poradit sami… Podaří se a naše cestování završíme u jednoho z nejkrásnějších úkazů Islandu - ledovcového jezera Jökulsárlón. V reportáži o Islandu naleznete mapu se souřadnicemi nejzajímavějších míst společně s fotografiemi a radami na cestu autem.