TK - reportáž 

Vánoce na Jadranu

25.12.2008 - 1.1.2009


Klidu vánočního období jsme si jeli užít do Chorvatska, s očekáváním především pořádného jachtění. Neptun nás vyslyšel, převážně nám foukal vítr do 27 uzlů.

Na plavbě jsem také testoval Elektronický lodní deník z vlastního vývoje. A test dopadl na jedničku.

Naše plavba na charterové plachetnici začala v Chorvatsku, ve městě Šibenik v marině Mandalina.

Podívej se na film z expedice.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha

Obsah:

Elektronický lodní deník

Jaké to vlastně bylo:

25.12.2008 jsme krátce po obědě dorazili do mariny a převzali loď. Následujících šest dnů nám přálo příznivé počasí a větrné dny s převládající borou s maximy rychlosti větru kolem 27 uzlů (ojediněle jsme naměřili poryv 39 uzlů). Trasu jsme přizpůsobovali směru větru tak, abychom si převážně dobře zaplachtili na boční vítr.

vanocni jachting jadran

plavba na plachetnici chorvatsko vanoce

jachting v chorvatsku

chorvatsko zimni jachting

plavba na jachte v zime

vanocni prazdniny na jachte

dovolena na plachetnici jadran

Začátek nového roku 2009 jsme přivítali na mořské hladině v zátoce u ostrova Tijat. 1.1.2009 cca ve 12 hodin vracíme loď v marině a čeká nás cesta zpátky domů.

Elektronický lodní deník

Celou dobu plavby pro vlastní navigaci a záznam propluté trasy včetně záznamu dalších veličin jako síly a směru větru, teploty vzduchu a vody, automatické detekce chodu motoru jsme používali speciální GPS jednotku GP-307M z vlastního vývoje spolu s malým notebookem.

Jak ukazuje následující výpis dat, upluli jsme celkem 238 NM, z toho na 113 NM byl použit motor. Velmi snadno se můžeme vracet k procházení celé trasy a pouhým zobrazením grafu rychlosti větru např. k první plavbě si znovu připomeneme okamžik ve kterém vítr cca 12 kn prudce zesílil během okamžiku na 28 kn a už jsme refovali. V programu elektonického lodního deníku tak pouhým tažením ukazatele v grafu lze sledovat sílu a směr větru (foukalo 28 kn zadobočně - L 134, tedy 134 stupňů měřeno od přídě z levoboku). Současně s tažením ukazatele v grafu sledujeme příslušnou pozici lodi na mapě, která se synchronně pohybuje s posunem ukazatele v grafu.

elektronicky lodni denik

Tak tudy všude jsme propluli. Zelené úseky označují použití motoru.

lodni denik mapa

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Chorvatsko - s miminkem na palubě 5-6/2012

Chorvatsko - s miminkem na palubě 5-6/2012

Plavba po Jadranu s 13 měsíčním synem. Tentokrát jsem spaní batolete na plachetnici vyřešil houpací sítí Yayita v salónu. Syn zažívá svou první mořskou nemoc a není se čemu divit v jugu o síle 35 knt. Jinak si jachting užívá. Plavba je náročnější ale především pro nás, vzhledem k nepřetržitému dozoru nad batoletem. Trasa plavby byla uzpůsobena plavbě s miminkem, nakonec vedla oblastí: Dugi otok, Žut, Kornati, Žirje, Korčula a zpět do mariny v Sukošanu.


Severním mořem na Balt 8-9/2017

Severním mořem na Balt 8-9/2017

Desetidenní přeplavba z Norska kolem Dánska do Německa. Vypluli jsme z Bergenu, zastavili se na ostrůvku Espevaer a dále pluli do Lysefjordu, jehož skalnaté stěny spadají do vody z výšky přes 1 000 m. Poslední zastávka v Norsku proběhla ve Stavangeru odkud míříme do Kodaně. Při přeplavbě z Dánska se vydáváme k Öresundskému mostu, který točím z paluby plachetnice dronem. Baltským mořem plujeme až do našeho cíle v Německu - do Greifswaldu.


Öresundský most

Öresundský most

Plujeme se zblízka podívat na Öresundský most spojující Dánsko se Švédskem, konkrétně dánské hlavní město Kodaň se švédským přístavním městem Malmö a já pořizuji unikátní záběry z drona. Most je druhým největším pevným mostem na světě.