TK - reportáž 

Kurz pro budoucí skipery na Baltu

3.10.-11.10.2023

9denní skiperský kurz v Baltickém moři zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C se zastávkami na kotvě i v přístavech. Vypluli jsme ze Švédska mezi tisíci ostrůvky a přistáli jsme v Německu. Kurz byl zaměřen především prakticky. Součástí kurzu byly i plavby v noci a plavba v těžších podmínkách.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha


Jaké to vlastně bylo:

Dnes v pondělí 2.10.2023 pracuji na průběžné údržbě lodi před dalším vyplutím. Bylo potřeba už vyměnit zinkovou anodu v chladicím oběhu motoru, dohustit fendry, zkontrolovat motorový a převodový olej a také vyprat povlečení a prostěradla po předchozí plavbě. Zítra kolem 16 hodiny očekávám, že přijde budoucí posádka.

Úterý je protivně deštivý den. Celá posádka dorazila o něco dříve než byl plán. Loď jsem měl již připravenou, tak to nevadilo a zařadil jsem nejprve společnou saunu, kde jsme probrali věci ohledně nadcházející plavby. Po sauně jsme došli nakoupit zásoby potravin a byli jsme připraveni následující den vyplout.

Středa 4.10.2023 nás vítá suchem a slunečným dnem. Také vítr je relativně příznivý, to zde znamená, že nejde o převlásající směr větru z jižních směrů, proti kterému bychom museli jedině křižovat, abychom se dostali podél Švédska na jih potřebným směrem.

Ráno vyplouváme z Nanashamnu a směřujeme na jih. Fouká předoboční vítr 5 až 6 Bf a moře je zvlněné tak 1,5m. Na první etapu kurzu zbytečně drsné, ale Neptun to tak chtěl. Celou etapu stoupáme ostře na vítr jak to jen jde, abychom co nejvíce dodrželi požadovaný kurz. Příď lodi proráží vlny či padá do údolí mezi nimi s pořádným cáknutím vody na obě strany.

S příchodem tmy toho máme docela dost, hlavně jsme pořádně zmrzlí. Venku je 11°C v kombinaci se silným protivětrem. Před půlnocí máme za sebou 60 MN požadovaným směrem, vítr se má za pár hodin stočit přímo proti nám a přidat se má i déšť. Děláme proto obrat proti větru a plujeme dalších 15 NM k pobřeží najít kotviště, kde bychom si odpočinuli a hlavně se ohřáli v lodi u topení. V půldruhé ráno jsme zakotvili.

Ćtvrtek je opět deštivý. Po odeznění hlavního deště a rozplynutí mlhy, která do rána pohltila zátoku, v 11 hodin vyplouváme. Vítr je sice opět z počátku dne 6Bf, ale fouká nám do zádi. Síla větru stejná, ale plavba je klidná.

Větru ujížníme a plujeme s vlnami. Odpoledne již neprší a občas vykoukne slunce ale žádné teplo, je to už typicky podzimní počasí.

Zvažuji, kde udělat další zastávku. Nabývám přesvědčení, že až v Kalmaru. To bude dnes rovných 100 NM. Tedy ne tak docela dnes, ale až do zítřejšího rána. Dřívější zastávka by znamenala, že se jen tak snadno do Kalmaru nedostaneme, protože zítra odpoledne nastoupí silný protivítr.

Rychlost jsme udrželi výbornou a tak most spojující Kalamr s ostrovem Oland podplouváme zcela za tmy a v maríně Kalmar se vyvazujeme s rozbřeskem v 6 hodin ráno a jdeme spát.

Odpoledne je rozchod a volno. Plout se potřebným směrem nedá. Navtex přináší varování před bouří a na moři zuřivě fouká v nárazech až 52 uzlů. Jdu se projít na hrad Kalmar slota a pak projít kus města.

Na půl šestou se scházíme v maríně a jdeme se vyhřát do sauny. Sauny jsou velmi příjemným doplňkem zdejších marín.

Večer aktualizuji meteorologické předpovědi a dívám se na záznam barometru. Střídají se tu v rychlém sledu tlakové výše a níže, takže počasí ale především větry jsou zde proměnlivé a silné. Srovnávám více meteorologických předpovědních modelů, protože předpovědi na více jak 24 hodin dopředu se následující den rozcházejí s aktualizovanou předpovědí. Nás však čeká 170 NM do Sasnitz a to není trasa, kterou bychom mohli uplout do 24 hodin. Spíše tak za 40 hodin.

Nakonec rozhoduji o vyplutí v sobotu v 9:00. To by měl bouřlivý vítr, který však fouká pro nás z příznivého směru, začít slábnout. Začátek trasy povede kolem pobřeží od kterého bude foukat, proto zde nebudeou velké vlny. Než vyplujeme na otevřené moře bude odpoledne, kdy má vítr dále polevit. Reálná situace se opět od předpovědi lišila. Vítr moc nepolevil. Zato jsme hnali 7 až 8 uzlů.

Po dni, noci a dalším dni plavby spatřujeme zemi. Rozumějme tím Sasnitz. Ve 14 hodin už jsme vyvázáni v maríně Sasnitz. To byl teda rekordní čas plavby, místo odhadovaných 36-40 hodinách jsme upluli 170 NM za 27 hodin. A máme zde ukázku dalšího způsobu vyvázání - mezi ponton a kůly.

Pondělí je vyhrazeno tréninku práce s plachtami. Fouká slabý vítr kolem 8 uzlů a je tak čas metodicky probrat vše co se plachet týká a zkoušet si i trim ve slabém větru. Hned je vidět na rychlosti lodi jak se dá tvarem plachet ovlivnit jakou rychlost z daného větru získáme.

Postupně plujeme do vesnice Gager, kde chci večer přistát. Poslední úsek plavby se držíme v úzké plavební dráze, kde máme jistotu dostatečné hloubky. Kolem jsou totiž místa s hloubkou jen 2 metry, což by s ponorem 2,2 m mohl být problém. Bohužel jsme z plavební dráhy vyhnáni lodí, která hlídá ochrannou zónu o poloměru 500m kolem místa, kde probíhá oprava plynovodu. Předpokládal jsem, že plavební dráhou proplujeme kolem v ještě bezpečné vzdálenosti, ale kapitán hlídkové lodi byl jiného názoru. Požadoval abych točil na sever, ale po mém protestu na nedostatečnou hloubku a sdělení ponoru nás odklonil na jih a tak jsme lodě související s opravou obkroužili třemi čtvrtinami kruhu za těsného doprovodu hlídkové lodě.

Se západem slunce po 35 NM doplouváme do Gageru. Volných míst je tu hodně. Jsou zde mooringové bóje, tak si ukážeme další možnost přistávání.

Při couvání k pontonu v okamžiku, kdy bokem lodi proplouváme kolem bóje, Honza zaklesne do jejího oka hák s lanem k vyvázání přídě.

Tak jsme přistáli. Vidina večeře v restauraci ve vesnici se rozplynula poté co jsme potkali hafenmajstra a dozvěděli se, že tady žádná restaurace pro veřejnost není. Jen hotel a ten vaří výhradně pro ubytované.

Poslední den ráno odplouváme z Gageru a pokračujeme v tréniku s plachtami, couvání s lodí a manévru MOB. Do cíle to už nemáme příliš daleko, jen musím dávat pozor, abychom včas dopluli k mostu, který se otevírá jen několikrát denně. Odpoledne jseme úspěšně přistáli v Greifswaldu po celkově uplutých 396 NM.

Touto plavbou končím letošní sezónu abych na jaře příštího roku se odtud vydal za další výzvou. Plout ještě severněji až za polární kruh obdivovat severskou Norskou přírodu.

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Z Německa do Norska 7/2017

Z Německa do Norska 7/2017

Přeplavba z německého Cuxhavenu vedla přes ostrovy Helgoland a Düne, které jsou rájem baculatých tuleňů a terejů bílých. Můžete zde ale pozorovat i jiné druhy ptáků. Při našem putování do Norska se však potýkáme se závadou windmeteru a při refování se nám podaří natrhnout hlavní plachtu, kterou musíme ve Stavangeru nechat opravit. Klidu si užíváme př plutí v norských fjordech, obzvláště ve 42 km dlouhém Lysefjordu, nad nímž se nachází skalní kazatelna Preikestolen ve výšce 604 m. Její pozorování od hladiny fjordu je jedinečné. Dále plujeme norskou krajinou a užíváme si úctihodné výhledy a kotvení na místech, kde jsme úplně sami. Naše plavba končí ve městě Bergen.


Prázdniny u ostrova Kréta 6-8/2014

Prázdniny u ostrova Kréta 6-8/2014

Odpočinkový jachting s koupáním, ostrůvky a zátokami v okolí východní pobřeží Kréty. Poznáváme ostrov malomocných Spinalonga, který určitě stojí za návštěvu. Dále plachtíme k ostrovům Dragonada, Kasos, Karpatos a Koufonisi za proměnlivých poryvových větrů.


Děti mohou plachtit už od narození

Děti mohou plachtit už od narození

Jaká je plavba na lodi s miminkem? Podívejte se na video, které zachycuje Tomíkův život na plachetnici již od 2. měsíce jeho života. Nejtěžším okamžikem pro mě vždy bylo zajistit jeho bezpečné spaní v závěsu. Překvapivě hrubší moře snášel velmi dobře a plavbu prospal. V 9. měsíci jeho života s námi plul z Tenerife na Kapverdy. Při pohybu na lodi nám je velkým pomocníkem ergonomické nostíko Manduca. V 1,5 roce se již zajímal o vybavení lodi a jedna z jeho neoblíbenějších činností byla točení klikou. Od 3 let je z něj již ostřílený námořník, který nejraději tráví čas na přídi lodi pozorováním moře a delfínů.