Jaké to vlastně je:
Ještě před vlastní akcí jedu ve čtvrtek 18.4.2024 do Greifswaldu spustit loď po zimě na vodu. Tuto zimu loď
přečkala na souši a byl obnoven antifoaling nátěr trupu. Čekám u lodi až z přístavu přijedou z podvalníkem
aby podebrali stojan s lodí a dotáhli jej k jeřábu u břehu.
V 11 hodin je už loď zavěšená na jeřábu a pomalu se přesouvá nad vodu. Na displeji jeřábu vidím její hmotnost
9,33 tuny. A to ještě není naložená jídlem pro letošní sezónu.
Od jeřábu jsem přeplul na volné místo v maríně a vyvázal loď. Celý následující den jsem z auta stěhoval krabice
s jídlem ExpresMenu do lodi, vybaloval obsah a třídil na hromady podle druhů jídel. Pak jsem postupně jednotlivá
balení ukládal do úložných prostor v lodi a zapisoval do tabulky v Excelu, kolik čeho je a také kde to mám
uloženo. Zvláště důležitý je totiž dokonalý soupis míst, kde které jídlo a v kolika porcích se v lodi nachází.
Následující den ráno jsem zamknul loď a vrátil se domů.
Ve středu 24.4. opět přijíždím k lodi dokončit vše potřebné pro vyplutí.
V sobotu 27.4. odpoledne dorazila posádka. Vše probíhalo dle obvyklého plánu: vybalit si věci do kajut,
napsat nákupní seznam potravin, dojít nakoupit zásoby a uložit do lodi.
V neděli ráno opouštíme Greifswald a vyplouváme po řece Ryck na moře. Máme krásný slunečný den
a vítr z boku 12-15 uzlů. Ideální pro příjemné plachtění.
Odpoledne po 35 uplutých mílích přistáváme v Sasnitz. Zde je k vidění vyřazená britská ponorka a proto
se zdržujeme až do pondělí a čekáme na otevření U-Boot Museum Sassnitz od 10 hodin.
Uvedena do služby byla v roce 1962 a byla to jedna z prvních ponorek s tichým chodem. Tak vznikla i
její přezdívka „Tichý zabiják“. Její schopností bylo potopit se až do hloubky kolem 300 m!
Pro pohon zcela ponořené ponorky sloužily elektromotory napájené z akumulátorů, které zajistily
energii až na 75 hodin plavby v hloubce. Pro zajímavost hmotnost akumulátorů byla 224 tun.
Při plavbě na hladině nebo ponoření na periskopovou hloubku poháněl ponorku dieselův motor těchto
impozantních rozměrů a spotřebě 600 litrů nafty za hodinu. Motor zároveň poháněl 4 generátory elektrického
proudu pro nabíjení baterií.
V pondělí v poledne jsme vypluli na další etapu do Kodaně. Vítr byl zadní a slabý, tak většinu plavby nás
poháněl motor.
Po setmění zadní vítr trochu zesílil a na celou přední plachtu Genou jsme již drželi rychlost mezi 3,5 až
4 uzly.
Před východem slunce jsme přistáli po 90 mílích v Kodani v Langeline maríně. Pro pohodlné zachycení záďového
lana na mooringovou bóji velmi dobře posloužil
hák na bóji
, o který jsem loni doplnil lodní inventář.
Celé úterý jsme věnovali procházce po městě.
Ve středu brzy ráno vyplujeme na dlouhou etapu z Kodaně až k norským břehům.