TK - blog


Jak na únik vody z pumpy chlazení

Publikováno 1.3.2023

Po zimě nastartuji lodní motor, abych před plavbou zkontroloval zda je vše v pořádku a ejhle, z pumpy chlazení vesele kape mořská voda. Na charteru necháte si závadu patrně opravit a dále se tím zabývat nebudete. U vlastní lodi je to jiné, ale i na charteru, pokud plujete někam hodně daleko, kde vám nemohou pomoci nebo čekání na opravu by vás příliš zdrželo, pak je dobré si umět poradit sami.

Nemluvím zde u úniku vody pod víkem pumpy, kde je jednoduché vyměnit těsnění, které by na lodi mělo vždy být spolu s náhradním impelerem, ale mluvím o úniku vody kolem hřídele pumpy.

cooling sea water pump

Jak to opravit

Nejdříve je nutné pumpu demontovat od motoru. Uzavřete ventil vstupu chladicí mořské vody a odpojte obě hadice od pumpy. K bloku motoru pumpu drží dva šrouby, ty je nutné uvolnit a pumpu vytáhnout ve směru osy její hřídele.

pohon pumpy chladicí vody

Pokud máte pumpu náhradní, stačí ji nyní vyměnit a přišroubovat k bloku motoru. Nebo ji zajít koupit ale připravte si přibližně 300 EUR. Levnější varianta je koupit pouze gufera, která těsní hřídel pumpy. Sada gufer stála pouze 20 EUR a to nemluvím o tom, že pokud si gufera příslušných rozměrů koupíte u jejich výrobce, vyjdou vás na 2 EURa.

Demontovaná pumpa

pohon pumpy chladicí vody

Z pumpy sundáme víko a vyjmeme impeler.

Nyní je potřeba z pumpy vytáhnout hřídel, ta je však nalisována v ložiscích a ty zajišťuje proti vytažení z bloku pumpy segerový pojistný kroužek. Kroužek se ukrývá pod ozubeným kolem. Ideální je povolit matici na hřídeli a stahovákem stáhnout z hřídele ozubené kolo. To se v mém případě nedařilo, neměl jsem k dispozici stahovák s dostatečně malými čelistmi, které by šlo zasunout do mezery mezi ozubeným kolem a blokem pumpy.

Přes ozubené kolo je však k segerovce špatný přístup a bez jeho sundání z hřídele je vyjmutí segerovky obtížné.

Vítězstvím jsou v tomto případě speciální kleště na segerovky. Jak stahovák, tak i kleště na segerovky doporučuji mít v lodní výbavě.

Po vyjmutí segerovky z drážky šla již hřídel s ložisky z bloku pumpy snadno vysunout.

Z bloku pumpy jsem odstranil opotřebená gufera, vše vyčistil a připravil si k nalisování nová. Vsunutí nových gufer vyžadovalo značnou sílu a pro jejich zatlačení doporučuji použít nějakou kulatinu z kovu, plastu či ze dřeva o průměru trochu větším než je jejich vnější průměr. Mírným poklepáváním kladívkem na kulatinu jsem obě gufera vtlačil na svá místa.

Zároveň doporučuji dát i nový impeler a těsnění pod víko pumpy. Před zasunutím hřídele do gufer je potřeba hřídel mírně potřít olejem, aby nedošlo k poškození gufer. Po zasunutí hřídele s ložisky je důležité nezapomenout ložiska zajistit segerovým kroužkem. Impeler potřít dodávaným glycerínem, nasadit jej na hřídel a přišroubovat víko s těsněním.

Opravená pumpa připravená ke zpětné montáži.

Nakonec po instalaci pumpy na motor a připojení hadic nezapomenout otevřít ventil sání mořské vody. Nastartovat motor a zkontrolovat zda teče chladicí voda z výfuku a pumpa těsní.

Poznámka na konec

Pro často používanou pumpu typu JABSCO 29470-2431C jsou potřeba 2 gufera 12x22x7 mm (vnitřní průměr x vnější průměr x výška). Také jsem se setkal s pumpou jako náhradu za uvedenou, která měla větší průměr díry pro gufera. Zde byla gufera 12x24x7 mm.

Související témata:
  • I. Nečekané poruchy a jak je řešit >>
  • II. Nečekané poruchy a jak je řešit >>
  • III. Nečekané poruchy a jak je řešit >>


Tipy na plavbu: Liparské ostrovy

Tipy na plavbu: Liparské ostrovy

Liparské ostrovy tvoří 7 ostrovů ležích v Tyrhénském moři u severního pobřeží Sicílie v aktivním vulkanickém pásmu mezi Etnou a Vesuvem. Jsou to sopečné ostrovy, tedy vrcholky sopek vyčnívající nad hladinu. V Itálii je používán takřka výhradně název Eolské ostrovy, Isole Eolie. Lipari je název největšího z Eolských ostrovů a současně je Lipari také hlavní centrum a město ostrova Lipari. Já osobně jsem si nejvíce oblíbil ostrov Vulcano a ostrov Stromboli, které jsou vulkanicky aktivní a lze relativně bezpečně pozorovat nebezpečnou krásu sopek. Kdy je vhodné se jachtou na Lipary vydat a kam? A jaké doporučuji kotviště? (Publikováno 1.8.2023)


Odplouvání bokem od mola

Odplouvání bokem od mola

Ukážeme si jak bezpečně pomocí springů odplout od mola, kde jsme vyvázáni bokem bez použití bow thrusteru (příďového příčného pohonu) či jiných metod jako je odtlačení lodi někým ze břehu. Třeba namítnete, že bow thruster na lodi máte, ale nikdy nevíte, kdy selže nebo jeho síla nebude stačit na přetlačení silného větru. Proto je dobré umět s lodí manévrovat jen s pomocí hlavního motoru, kormidla a lana. (Publikováno 1.9.2021)


Jak opravit poškozený závit

Jak opravit poškozený závit

Šroub, který drží alternátor na bloku motoru, nejde dotáhnout - protáčí se. Zjišťuji, že došlo k úplnému stržení závitu v hliníkové patce, do které je šroub zašroubován. Bez utažení tohoto šroubu nenapnu klínový řemen, který pohání alternátor a pumpu chlazení motoru. Výborným řešením se ukázala sada na opravu závitů Helicoil. (Publikováno 1.7.2021)