TK - blog


NAVTEX

Publikováno 1.4.2023

V článku si představíme systém Navtex (NAVigational TEleX), který je jedním z prvků globálního záchranného a bezpečnostního systému GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System). Systémem Navtex jsou jednosměrně přenášeny informace lodím na velké vzdálenosti od pobřeží, kam VHF signál přímo nedosáhne. Samozřejmě, že v současné době lze tyto informace získávat i z Internetu, ale pro připojení k internetu jsme omezeni malou vzdáleností od pobřeží kde je pokrytí GSM signálem nebo musíme používat finančně náročnější připojení přes satelitní telefon. Naproti tomu je příjem signálu Navtex bezplatný a speciální přijímač neustále přijímá vysílané informace, které ukládá (případně i tiskne) a máme je kdykoli k dispozici.

Kromě Navtex přijímačů určených k pevné instalaci se dají koupit i přístroje přenosné napájené z vlastního akumulátoru, které dáte do kapsy a můžete si je vozit sebou i na charterové lodě.

navtex

Jak Navtex funguje

Systém vysílá na frekvencích dlouhých vln 518 kHz a 490 kHz, které mají tu vlastnost oproti VHF spojení, že se šíří i za horizont. Proto dosah vysílání Navtex je na vzdálnosti větší než 200 NM (370 km) od pobřeží. Zprávy se vysílají FSK modulací s frekvenčním posunem 170 Hz a rychlostí přenosu dat 100 baud. Na frekvenci 518 kHz jsou zprávy vysílané v anglickém jazyce, zatím co frekvence 490 kHz slouží pro zprávy psané místním jazykem. Jde o jednosměrný přenos informací pobřeží-loď. Svět je pro systém Navtex rozdělen na 16 oblastí označovaných jako NVAREA 1-16. S ohledem na šíření rádiových vln k omezení vzájemného rušení je v každé oblasti určen pevný časový rozvrh pro vysílání jednotlivých stanic.

Jaký přijímač používám a proč

Moje dávná volba byla ovlivněna tím, že jsem jezdil na charter a hledal navtex přijímač, který by pracoval na baterie a byl přenosný. Tenkrát jsem se rozhodl pro přijímač WIB2D od německého výrobce Morer schiffselektronik. Přijímač používám dosud jen s tím rozdílem, že jsem jej upravil o připojení externí antény (pro omezení rušení od ostatní elektroniky u navigačního stolu) a pevně zabudoval do vlastní lodi. Přístroj bez problému používám již 14 let.

Výhodou přijímače bylo pro mne jeho malé a přenosné provedení. Dále také to, že je kombinovaný s barometrem a zaznamenává průběh tlaku vzduchu za posledních 48 hodin.

navtex WIB2D

Velkou výhodou je i USB připojení a dodávaný program, který umožní si zprávy pohodlně přečíst na velkém displeji připojeného počítače. Zprávy si lze také uložit v textovém formátu na disk počítače pro jejich archivaci.

navtex PC

navtex PC

Navtex vysílače a jejich rozdělení do oblastí

Světová moře jsou rozdělena do oblastí NAVAREA. V každé oblasti zajišťuje vysílání námořních a bezpečnostních informací více vysílačů, které jsou identifikovány přiřazeným písmenem. Přehled oblastí je k dispozici například na stránce: List of Navtex stations. Například při plavbě ve Středozemním moři budeme v oblasti NAVAREA 3 a bude pro nás platit seznam stanic příslušný této oblasti. Pro Itálii to budou stanice:

Itálie (NAVAREA 3) zprávy anglicky (518 kHz)
  • R - La Maddalena
  • U - Mondolfo
  • V - Sellia Marina

Jak rozumět Navtex zprávám

Vysílané zprávy jsou podle obsahu rozděleny do následujících kategorií.

  • A - navigační varování
  • B - meteorologické varování
  • C - pohyb ledovců
  • D - informace o vyhledávacích a záchranných operacích
  • E - meteorologická předpověď
  • F - zprávy pilota
  • G - zprávy pro navigační systém DECCA
  • H - zprávy pro navigační systém LORAN-C
  • I - zprávy pro navigační systém OMEGA
  • J - zprávy pro navigační systém SATNAV (GPS nebo GLONASS)
  • K - ostatní zprávy pro elektronické navigační systémy
  • L - navigační varování (doplňkové)
  • V - informace pro rybáře
Struktura zprávy

Každá zpráva začíná sekvencí písmen ZCZC, následuje kód stanice, kategorie zprávy, její pořadové číslo, den, hodina, měsíc, rok, text zprávy a končí sekvencí NNNN.

Příklad přijaté zprávy
ZCZC RA22
230250 UTC MAR 21
LA MADDALENA RADIO
COASTAL WARNING 237/21 MAR 21
CENTRAL TYRRHENIAN SEA EAST SECTOR - SALERNO.
DAY 22-23-24-25 MARCH 2021 FROM LOCAL TIME 06.00 TO 18.00,
WILL BE CARRIED OUT A FIRING MILITARY ACTIVITIES IN THE SEA AREA
IN FRONT OF 'CAMPOLONGO' FIRING RANGE, BOUNDED BY THE
FOLLOWING POINTS:
40 31'58N - 014 54'54E
40 30'09N - 014 49'17E
40 24'54N - 014 52'30E
40 27'_1N - 014 57'42E
TRANSIT, ANCHORAGE AND FISHING ARE PROHIBITED.
NNNN

RA22 - kód stanice, kategorie zprávy, její pořadové číslo:
R - La Maddalena (kód stanice v oblasti navarea 3)
A - navigační varování
22 - pořadové číslo zprávy

230250 UTC MAR 21 - den, hodina, měsíc, rok (02:50 23. března 2021):
23 - den v měsíci 23.
0250 - UTC čas 02:50
MAR 21 - březen roku 2021

Na závěr

Možnost přijímat NAVTEX zprávy je jedním ze základních prvků, který přispívá k bezpečnosti plavby na moři a neměl by proto chybět ve výbavě lodi provozující mořskou plavbu spolu s VHF radiostanicí a GPS navigačním systémem. Mně osobně se jako velká přednost jeví to, že nemusím hlídat čas vysílání informací na VHF a být v danou chvíli u radiostanice a poslouchat všechna navigační upozornění, meteorologická varování a další důležité zprávy. Jednoduše si před vyplutím a i v průběhu plavby prolistuji zachycené zprávy a ty, které se týkají oblasti mé trasy si podrobně přečtu a mohu se podle nich řídit. A tak se stalo i při plavbě březnová Biskaj, kdy jsem z Navtexu přijal následující zprávu:

ZCZC AA34
122008 UTC MAR 19
AVURNAV BREST 116/19
PAZENN - YEU - ROCHEBONNE
15 CONTAINERS ADRIFT, COLOR GREY AND RED.
2 NM AROUND POSITION : 46-19.00N, 005-59.00W AT 121630 UTC MAR 19.
VESSELS IN VICINITY REQUESTED TO KEEP A SHARP LOOKOUT.
NNNN

Bez Navtexu bych si za bouřlivé plavby hlášení na VHF ani nevšiml. Kontejnery byly pouze 21 NM od naší aktuální polohy.



III. Poprvé kapitánem: vyplouváme

III. Poprvé kapitánem: vyplouváme

Nevozím pouhé pasažéry, každý člen posádky je jejím právoplatným členem a podle toho mu také svěřuji úkoly. Pokud si kladete otázku, jak posádku do plavby aktivně zapojit, jaké informace jim sdělit, co řešit až za plavby a kdy, pak je tento článek určen právě vám. Obzvlášť pokud se chystáte strávit na moři delší dobu. (Publikováno 1.12.2019)


Plavba kolem pobřeží a její rizika

Plavba kolem pobřeží a její rizika

V tomto článku si ukážeme rizika spojená s příbřežní plavbou. Za 20 let co vyplouvám na moře jsem většinu dramatických situací zažil či pozoroval právě u pobřeží. A pobřeží při plavbě vynechat nemůžeme, ba přímo naopak. Od břehů odplouváme a zase se k nim vracíme. Na otevřeném moři je jachta relativně v bezpečí. Nebezpečí na loď číhá u pobřeží, zvláště v bouři přiblížení se k pobřeží bývá vždy nebezpečné. (Publikováno 1.10.2022)


Refujeme

Refujeme

V tomto článku si ukážeme kdy a jak refovat plachty. Pro některé začínající jachtaře je slovo refování spojeno s pocitem strachu, vítr sílí, vlny se zvětšují, pohodová plavba končí a začíná boj o život. Okamžik pro rozhodnutí o refování stále odkládají, loď se stává chvílemi neovladatelnou. Naopak, nebojme se zrefovat včas a plujme bezpečněji a komfortněji i v silnějším větru. (Publikováno 1.3.2022)