TK - blog

Jak se starat o jachtařské oblečení?

Publikováno 1.7.2019, aktualizace 31.3.2024, Tomáš Kůdela

Údržbu jachtařského jsem nikdy moc neřešil. To, že za pár let budu muset rozbít prasátko a koupit další ocean oblek jsem bral jako bezpodmínečnou nutnost. Když mi Tomáš Krejza ze Sailing Centra s.r.o. začal vyprávět o tom, že se životnost jachtařského oblečení dá prodloužit pravidelnou údržbou, impregnací a obnovit původní vodoodpudivou vrstvu, zpozorněl jsem.

V článku se blíže podíváme na produkty k ošetření oblečení, které nezanechávají po vyprání fosfáty a další chemikálie.

Tomáši, předpokládám, že před začátkem sezóny by měla proběhnout větší údržba jachtařského oblečení. Co doporučujete?

Tak v první řadě si udělejte test. Vylijte na jachtařské oblečení pár kapek vody a pozorujte, zda se voda vsákne do oblečení. Pokud ano, pak je třeba oblek ošetřit. Pokud kapka po oblečení sklouzne, váš oblek je připraven na sezónu.

Každopádně na školení u firmy Henri Lloyd nám doporučovali oblek vyprat jemnými čistícími prostředky na jachtařské oblečení vždy po dvou letech, i když zmíněný test proběhne dobře.

Mohu tedy oblečení prát v pračce? A lze používat aviváž?

Doporučuji na konci sezóny nejdříve dát oblečení do vany a pořádně ho propláchnout a osprchovat. Teplota vody by měla být kolem 30 °C. Nechte oblečení okapat a lehce oschnout. Pak ho dáte do pračky na 30 °C na sportovní prací program nejlépe bez ždímání (popřípadě pouze na 400 – 600 otáček). Já používám prací gel na jachtařské oblečení SALTO TEXTILE WASH. Horní vrstva, která je voděodpudivá se znovu natáhne. Aviváž ani jiné změkčovadlo nikdy nepoužívejte! Oblek následně nechte vysušit nejlépe na sluníčku. Touto údržbou lze životnost obleku značně prodloužit. Pokud ho neperete, zanáší se póry a tím se snižuje jeho prodyšnost.

Je jasné, že špíny se úplně nezbavíte, ale oblečení se pěkně provoní a trochu se pročistí. Pokud prací prostředek nalijete jen do vany, na oblečení vám zůstanou bílé mapy.

RENEW 7 ML TWIN

Čistící prací prostředek na jachtařské oblečení SALTO TEXTILE WASH, cena 368 Kč.

Můžete doporučit něco na zažrané skrvny?

Jestli-že se potřebujete zbavit nečistot od oleje a maziv, použijte čistič oděvů na hluboké znečištění od Gill INTENSIVE SPORT – spray.

GILL REPROOFING SPRAY

Impregnační sprej GILL REPROOFING SPRAY, cena 320 Kč

A jak by měla vypadat pravidelná péče o oblečení ihned po plavbě?

Po každé plavbě jachtařský komplet properte důkladně sladkou vodou. Pokud máte možnost, dejte ho do vany, kde ho 2x-3x propláchnete. Když tuto možnost nemáte, důkladně ho propláchněte hadicí rovnou na molu a to jak z venku, tak zevnitř. Je to velmi důležité, protože sůl, která vám zůstane na jachtařském oblečení zanáší póry a ničí membránu.

Jak je to s impregnací během sezóny?

Během sezóny můžete naimpregnovat namáhaná místa jako jsou ramena a prsa u bundy. U kalhot potom oblast klínu, zadku a švů pomocí impregnačního spreje Gill REPROOFING SPRAY ze vzdálenosti 15-20 cm. Opět ale nezapomeňte oblečení proprat alespoň sladkou vodou i z vnitřní strany, nejlépe v SALTO TEXTILE WASH a řádně ho nechat oschnout.

Jaká je nejčastější chyba, kterou zákazníci s oblečením dělají?

Skládají ho a materiál pak popaská. Nejvhodnější způsob skladování je pověsit jachtařský oblek na ramínko. Samozřejmostí je ho před uložením oprat sladkou vodou.

Jak je to s botama na loď? Je nutné je impregnovat?

To v žádném případě nedělejte. Boty totiž nejsou nepromokavé. Jejich hlavní funkcí je bezpečnost. Bota musí dobře držet na palubě, být prodyšná, zavřená, rychleschnoucí a pohodlná. Někdy se stane, že při drsnějších podmínkách, kdy na palubu dopadla slaná voda zůstanou na lodi krystalky soli a paluba klouže. Na závodních lodích se situace řeší tak, že se alespoň na přední část lodi dá trochu jaru.

Pokud ještě přemýšlíte nad tím, v jaké cenové hladině se vám vyplatí jachtařské oblečení koupit, mrkněte na předchozí článek, kde mi Tomáš Krejza popsal rozdíly mezi verzí inshore, offshore a ocean.



Vyvázání a odplutí z mooringu

Vyvázání a odplutí z mooringu

Když zavzpomínám na své jachtařské začátky silně ovlivněné chováním personálu v Chorvatských marínách, byl jsem přesvědčen, že vyvázání na mooring spočívá v jeho co nejrychlejším zachycení hákem a rychlým uvázáním na příď při současném uvázání zádě na břeh při již vypnutém motoru. Dále si ukážeme, že je to vše úplně jinak a lze to provést v klidu, dokonce sólově bez posádky a moderních vymožeností jako je bow thruster. (Publikováno 1.10.2021)


II. Nečekané poruchy a jak je řešit

II. Nečekané poruchy a jak je řešit

V následujícím článku uvádím přehled dalších poruch, které se za plavby stávají, a jejich znalost přispěje k jejich předcházení či jejich rychlému řešení. Co dělat, pokud selže chlazení motoru či se nerozběhne startér? Už se vám stalo, že jste namotali lano na lodní šroub? A jak si poradit s nefunkčním senzorem rychlosti, aniž byste se museli potápět pod loď? (Publikováno 1.4.2021)


Rozhovor: Loď mi už několikrát zachránila život

Rozhovor: Loď mi už několikrát zachránila život

V nedávné době jsem s manželkou Martinou poskytl rozhovor pro časopis Vermont. A co se v něm dozvíte? Objevily se otázky tipu co nám jachting dává/bere, či jak zvládáme ponorkovou nemoc. V jakých destinacích se nám nejvíce líbilo, proč vlastně jachtíme, jaké jsou plavby s dětmi, naše plány a zabrousili jsem i do osobního rozvoje. (Publikováno 1.9.2023)